Saturday 8 February 2014

Uusi elämä, uusi maa,

30.1.2014

Lähtöpäivänä oltiin kaikki vielä koulussa ja illalla suunnattiin juna-asemalle. Vähän jälkeen 18.00 lähdettiin matkaan kohti Helsinkiä, jossa yövyttiin hotelli Presidentissä ja aamulla mentiin lentokentälle.

31.1.2014

Ehdittiin ajoissa paikalle ja kaikki sujui hyvin ja seuraavana etappina oli Kööpenhaminan lentokenttä. Vietimme siellä muutaman tunnin, ennen kuin siirryimme seuraavaan koneeseen.

Heathrowille päästyämme kaikki käytävät ja liukuportaat tuntuivat loputtomilta, niin iso se lentokenttä oli, eikä edes jääty näkemään puoliakaan siitä. Kaikkia jännitti, saapuisivatko kaikki ruumassa olevat tavaramme Kööpenhaminasta perässä, vai tulisivatko ne myöhässä. Perässä tulivat, joten seuraavaksi meidän piti ostaa Oyester Card ja erillinen lipuke metroon, jotta pääsisimme ulos koko suunnattoman kokoisesta Heatrowin kentältä. Onneksi Joonas oli mukana meitä muita auttamassa, sillä siinä vaiheessa ei ollut mitään ideaa, miten ne automaatit toimisivat. Oyester Card oli tosi kätevä meille kaikille sen viikonlopun ajan Lontoossa, metrolla kun liikuttiin paljon paikasta toiseen.

Päästyämme Lontoon kaduille ulos, tutkimme karttaa ja yritimme löytää seuraavaan majapaikkaamme, Generator Hostelliin (suosittelemme!). Banaanimies ilmestyi ystävällisesti meille reitin neuvomaan ja lopulta perille myös päästiin. Hostelli oli todellakin kaikkien mieleen ja se yllätti. Checkattuamme sisään raahauduimme painavien tavaroidemme kera huoneeseemme. Totta kai sitä piti käydä hakemassa iltapalaa eli fish & chipsit lähellä olevasta pienestä kuppilasta. Se oli tosi täyttävää ja yllätyimme, että kala oli olikin kokonaisena, eikä paloina. Olimme tosi väsyneitä matkasta, joten suurena ilona meille oli suklaapatukka Lion, jota ei enää ole Suomessa!

1.2.2014

Lähdimme aikaisin liikkeelle tutkimaan Lontoon meininkiä. Aamulla kaikkien olettamuksien vastaisesti aurinko päätti näyttäytyä. Euroopan suurin ostoskeskus Westfield oli ensimmäisenä käyntilistassamme, jossa myös söimme aamupalan, jotta jaksaisimme shoppailla! Koska se paikka oli todella iso, emme käyneet kaikissa kerroksissa, saati edes useimmissa kaupoissa, sillä muutakin koettavaa Lontoossa oli. Oxford streetillä riitti myös kauppoja moneen makuun ja niissähän sitä aikaa meni, mutta mukaan myös tarttui tavaraa. Puhelimiin ja kameroihin tallentui myös monia kuvia ja videoita.

Kävimme haukkaamassa herkulliset voileivät Pretissä ja jatkoimme shoppailukierrostamme. Totta kai meidän piti käydä Primarkissa, jossa on melkein kaikki vaatteet huippuhalpaa. Me tytöt löysimme itsellemme ostettavaa, kun taas Joonakselle ei oikein Primarkin tarjonta ollut kohdillaan. Illalla kaikkien jalat jaksoivat kyllä muistuttaa kävelyistä ja uni maittoi.

2.2.2014

Emme edellisenä päivänä ehtineet käydä missään nähtävyyksissä, joten tänään satsasimme niihin. Buckinghamin palatsi oli aamusta onneksi vähän hiljaisempi muista turisteista, joten saatiin rauhassa ottaa kuvia ja ihailla arkkitehtuuria. Valitettavasti emme kyllä päässeet näkemään vahdin vaihdon marssia, sillä piti jo suunnata seuraavaan kohteeseen; Lontoon suurelle torille, jossa valmisteltiin paraikaa kiinalaista uuden vuoden juhlaa. Anna osti onnenkeksejä, joista me muutkin saimme omamme. Jälleen metroon ja sieltä kadulle, josta Big Ben näkyi. Siitä pienen kävelymatkan päässä sijaitsi London Tower ja London Tower Bridge. Emme menneet kumpaamaan sen lähemmin katselemaan, nappasimme vain kuvat ja haimme Subwaysta eväät junaan.

Nähtävyyksien jälkeen oli aika mennä takaisin hostellille hakemaan tavarat ja kirjaimellisesti juosta juna-asemalle, sillä valitettavasti kiire tuli. Ehdimme kuitenkin hyvissä ajoin ja juna lähti liikkeelle Arbroathiin. Ikkunasta näkyi paljon peltoja, puita ja lampaita. Huomasimme matkan varrelta junaan saapuneista matkailijoista, että nyt ollaan Skotlannissa, murteesta nimittäin.

Pitkän ja uuvuttavan junamatkan jälkeen Katie tuli meitä vastaan asemalle ja kyyditsi meidät mökille. Aikaisemmin ihmettelimme kovasti mökin hintaa, mutta onhan tämä sen väärti. Pieni ja kodikas ja vain 10 minuutin kävelymatkan päässä koulusta. Täällä on hanavesikin juotavaa! No, onhan siinä pieni sivumaku, mutta kenellekään ei ole tullut mistään (ainakaan vielä) mitään pahoinvointeja paikallisesta ruoasta tai vedestä.

Koulupäivistä seuraavassa päivityksessä! ;)